
486 Phil. 223


SECOND DIVISION

[ G.R. No. 107566, November 25, 2004 ]

BAGUIO MIDLAND COURIER, REPRESENTED BY ITS PRESIDENT
AND GENERAL MANAGER, OSEO HAMADA AND CECILLE AFABLE,
EDITOR-IN-CHIEF, PETITIONERS, VS. THE COURT OF APPEALS

(FORMER SP, 6TH DIVISION) AND RAMON LABO, JR.,
RESPONDENTS.




D E C I S I O N

CHICO-NAZARIO, J.:

This is a petition for review on certiorari seeking to set aside the Decision[1] of the
Court of Appeals, dated 07 January 1992, and the Resolution,[2] dated 29
September 1992, reversing the decision of the Regional Trial Court (RTC), dated 14
June 1990, which dismissed herein private respondent’s claim for damages.

Culled from the records are the following facts:

During the time material to this case, petitioner Oseo C. Hamada (Hamada) was the
president and general manager of the Baguio Printing and Publishing Co., Inc., which
publishes the Baguio Midland Courier, a weekly newspaper published and circulated
in Baguio City and other provinces within the Cordillera region.  He was also, at that
time, the business manager of said newsweekly.   Petitioner Cecille Afable (Afable)
was Baguio Midland Courier’s editor-in-chief and one of its columnists who ran the
column “In and Out of Baguio.”

On the other hand, private respondent Ramon L. Labo, Jr., was among the mayoralty
candidates in Baguio City for the 18 January 1988 local elections.[3] Prior to this, in
1984, private respondent had already embarked on a political career by running for
a seat in the former Batasang Pambansa during which time he appointed a certain
Benedicto Carantes (Carantes) as his campaign manager.  It appears that as part of
the campaign propaganda for private respondent in the 1984 local elections, political
ads appeared in the various issues of Baguio Midland Courier and campaign
paraphernalia were printed by Baguio Printing and Publishing Co., Inc., on his behalf.

Apart from his political endeavors, private respondent was also an active member of
the civic group Lions Club having been elected governor of said organization in
1984, 1986, and 1988.

Before the 18 January 1988 local elections, petitioner Afable wrote in her column a
series of articles dealing with the candidates for the various elective positions in
Baguio City.   Quoted hereunder are excerpts from said articles, as well as the
respective dates when they were published in the Baguio Midland Courier –



January 3, 1988

. . . Of all the candidates for mayor, Labo has the most imponderables
about him, people would ask, “Can he read and write?” Why is he always
talking about his Japanese father-in-law?   Is he really a Japanese
Senator or a barrio kapitan?  Is it true that he will send P18 million aid to
Baguio?   Somebody wanted to put an advertisement of Labo in the
Midland Courier but was refused because he has not yet paid his account
of the last time he was a candidate for Congress.   We will accept all
advertisements for him if he pays his old accounts first.[4]

January 10, 1988

I heard that the “Dumpty in the egg” is campaigning for Cortes.  Not fair. 
Some real doctors are also busy campaigning against Labo, because he
has not also paid their medical services with them.  Since he is donating
millions he should settle his small debts like the reportedly insignificant
amount of P27,000 only.   If he wins several teachers were signifying to
resign and leave Baguio forever, and Pangasinan will be the franca-liqua
of Baguio.[5]

Claiming that the aforequoted portions of petitioner Afable’s column were tainted
with malice, private respondent instituted separate criminal and civil actions for libel
against herein petitioners.   In a resolution, dated 26 December 1988, the
Department of Justice dismissed the criminal case due to insufficiency of evidence[6]

while the civil suit was raffled off to RTC, Branch 6, Baguio City.



In the complaint for damages, private respondent alleged that in her 03 January
1988 and   10 January 1988 columns, petitioner Afable made it appear that he
(private respondent) could not comply with his financial obligations; that Yuko
Narukawa Labo (Narukawa Labo), his co-plaintiff in the case before the trial court,
was accused of misrepresenting her social status to the general public thereby
subjecting her to public ridicule; that the subject articles were written solely for the
purpose of destroying his reputation, integrity, and personality as well as that of Ms.
Narukawa Labo; and that said articles were false, untrue, libelous, and published
with evil intent.  Private respondent and Ms. Narukawa Labo, therefore, prayed for
moral damages, exemplary damages, litigation expenses, attorney’s fees, and costs
of litigation.




Prior to filing their respective answers, petitioners filed separate motions to
dismiss[7] upon the ground that there was failure to comply with Section 6 of
Presidential Decree (P.D.) No. 1508,[8] otherwise known as the Katarungang
Pambarangay Law, which required the referral of certain disputes to the barangay
conciliation process before they are filed in court.   Petitioner Hamada also claimed
that the complaint stated no cause of action.




On 05 April 1988, private respondent and Ms. Narukawa Labo filed a motion with
leave of court to amend and admit attached amended complaint.[9] Impleaded in
the amended complaint[10] was the Baguio Printing and Publishing Co., Inc., as the
publisher of the Baguio Midland Courier.






In its Order, dated 12 April 1988,[11] the trial court denied petitioners’ motions to
dismiss.   According to the trial court, as one of the parties to this case was a
corporation, P.D. No. 1508 was not applicable as said statute pertained only to
actions involving natural persons.  In the same order, the trial court granted private
respondent and Ms. Narukawa Labo’s motion to admit their amended complaint and
directed the petitioners to file their answers.

In their answer,[12] petitioners Baguio Midland Courier and Hamada denied that
petitioner Afable’s 03 and 10 January 1988 articles were libelous.  They also claimed
that per their company’s records, private respondent still owed them a certain sum
of money for the political ads and campaign paraphernalia printed by Baguio Printing
and Publishing Co., Inc., during private respondent’s 1984 campaign, and that the
03 January 1988 column did not accuse Ms. Narukawa Labo of misrepresenting
herself before the public.  Moreover, they asserted that petitioner Afable’s write-ups
were fair comments on facts and reports that were of public interest as private
respondent was a mayoralty candidate at that time.   Finally, petitioners Baguio
Midland Courier and Hamada interposed counterclaims for moral damages,
exemplary damages, attorney’s fees, and costs.

In her answer,[13] petitioner Afable also denied that the quoted portions of her 03
and 10 January 1988 column were libelous, insisting that they were devoid of malice
and “at most contained valid and timely doubts.”[14] She also contended that the
contents of her column were protected by the constitutional guarantees of freedom
of speech and of the press and that the same were privileged as they dealt with a
public figure. Petitioner Afable likewise sought counterclaims for moral damages,
exemplary damages, and attorney’s fees.

During the pre-trial of the case on 31 March 1989, the parties agreed to limit the
issues to the following: (1) whether the published items were libelous, false and
malicious; (2) whether plaintiffs below were entitled to damages; and (3) whether
petitioners (defendants therein) were entitled to damages as claimed in their
respective counterclaims.

On 17 July 1989, private respondent’s counsel manifested before the trial court that
Ms. Narukawa Labo would no longer testify in support of the allegations in the
amended complaint as far as they pertain to her.[15] In addition, the 03 January
1988 article was no longer offered in evidence by the private respondent’s counsel
thus, the trial court interpreted this development to mean that the same ceased to
be a part of this suit.  The court a quo thereafter proceeded with the trial of the case
taking into consideration only the 10 January 1988 column.

In the trial that ensued, private respondent testified that he felt that the phrase
“dumpty in the egg” referred to him, interpreting the same to mean someone who is
a failure in his business undertakings.[16] Private respondent asserted that such
allegation was baseless as he was successful in his various endeavors abroad.  With
regard to the remainder of the article, private respondent insisted that petitioner
Afable made it appear to the public that he owed P27,000 in unpaid medical
expenses while in truth, he could not remember having been hospitalized.[17]

Subsequently, private respondent presented Dr. Pedro Rovillos, his fellow Lions Club



member, who testified that he understood the term “dumpty in the egg” to mean “a
zero or a big lie.”[18] He further testified that the 10 January 1988 article painted
private respondent as a “balasubas”[19] due to the latter’s alleged failure to pay his
medical expenses.

On the other hand, the petitioners presented Ms. Sylvia Lambino (Lambino), Baguio
Printing and Publishing Co., Inc.’s, bookkeeper and accountant, as their first
witness.   According to Lambino, Baguio Printing and Publishing Co., Inc., sent
several statements of accounts and demand letters to private respondent pertaining
to his unpaid obligations amounting to P27,415 which he incurred   during his
campaign for the Batasang Pambansa in 1984.[20] She further testified that despite
the repeated demands to private respondent, the aforementioned obligations
remained unpaid.[21]

Thereafter, petitioner Hamada himself took the witness stand.   In his testimony,
petitioner Hamada stated that as the president and general manager of the Baguio
Printing and Publishing Co., Inc., and as the business manager of the Baguio Midland
Courier, he only dealt with the business and advertising aspects of their newspaper
business and that the contents of the articles appearing in the pages of the Baguio
Midland Courier were overseen by the rest of the staff.[22] In addition, petitioner
Hamada also corroborated the earlier testimony of Lambino with respect to the
outstanding obligations of private respondent.

On 20 December 1989, Carantes took the witness stand for the petitioners. 
Carantes testified that he was appointed as private respondent’s campaign manager
when the latter ran for assemblyman in Batasang Pambansa in 1984 and that in his
capacity as campaign manager,[23] he hired the services of a certain Noli Balatero to
oversee the printing of campaign paraphernalia and publication of political
advertisements of private respondent.[24] Carantes further testified that the
P27,415 indebtedness to Baguio Printing and Publishing Co., Inc., had remained
unpaid because the campaign funds private respondent entrusted to him were
already fully exhausted.   Besides, according to Carantes, the campaign materials
printed by the Baguio Printing and Publishing Co., Inc., and political advertisements
published in Baguio Midland Courier were no longer covered by the agreement he
had with Balatero.  However, these materials were printed and published upon the
instructions of one Atty. Conrado Bueno who acted as private respondent’s
“unofficial campaign manager” during the said election. Carantes thus concluded
that private respondent was supposed to pay for these campaign materials and
advertisements before or after the 1984 election.

For her part, petitioner Afable acknowledged having written the 10 January 1988
article but denied that the same was malicious and intended to destroy private
respondent’s reputation and integrity; that the phrase “dumpty in the egg” referred
to Horato Aquino who was among the candidates for the 1988 local elections in
Baguio City; and that the P27,000 pertained to private respondent’s unpaid
obligation to Baguio Printing and Publishing Co., Inc., the exact amount of which was
P27,415.

In its decision, dated 14 June 1990, the trial court dismissed the complaint for lack
of merit.   According to the trial court, the article in question was privileged and



constituted fair comment on matters of public interest as it dealt with the integrity,
reputation, and honesty of private respondent who was a candidate for local elective
office at that time.

This decision of the trial court was, however, reversed by the appellate court in a
decision, dated 07 January 1992, the dispositive portion of which reads:

Construed in the light of the facts and the principles on the matter, and
under the plain language of the applicable law, We hold that the evidence
was sufficient to prove by preponderance of evidence that the defendants
were GUILTY of committing libel on the person of the complainant Ramon
Labo, Jr. and should be liable to pay damages.  The decision of the trial
court is hereby REVERSED and SET ASIDE and the defendants are hereby
ordered to pay the plaintiffs as follows:




1) The amount of P200,000.00 as moral damages;
2) The amount of P100,000.00 as exemplary damages;
3) The amount of P50,000.00 for attorney’s fees plus costs of

litigation.[25]

In brushing aside the conclusion reached by the trial court, the Court of Appeals
noted that private respondent was, at the time the article in question was published,
not a public official but a private citizen seeking an elective office and petitioner
Afable’s article was intended to impeach his honesty, virtue or reputation and to
make him appear in the eyes of the public as unfit for public office.




The appellate court also declared that the malicious nature of the article may be
deduced from the fact that it was published in the Baguio Midland Courier a few
days before the scheduled local elections and from the style and tone of writing
employed by petitioner Afable.  According to the Court of Appeals, while the entire
article was composed of ten paragraphs and referred to several unnamed
personalities, it was only in the disputed paragraph where a specific individual was
named – herein private respondent.   The appellate court therefore concluded that
the phrase “dumpty in the egg” could only refer to private respondent and the
claimed P27,000 indebtedness is imputable solely to him.




Petitioners thereafter filed their respective motions for reconsideration[26] of the
aforementioned decision of the Court of Appeals but these were denied through a
resolution[27] of the appellate court, dated 29 September 1992.   Thus, petitioners
now come before us raising the following issues:



I




THE RESPONDENT COURT OF APPEALS GRAVELY ERRED IN HOLDING
THAT “THERE IS GOOD REASON AND REASONABLE GROUND TO ASSUME
THAT THE PUBLICATION OF THE LIBELOUS ARTICLES WAS A
MANIFESTATION OF THE SPOUSES’ (DEFENDANTS OSEO HAMADA and
CECILLE AFABLE) THINKING ON THE MERIT OR DEMERIT OF
CANDIDATES FOR BAGUIO CITY MAYOR FOR THE JANUARY 18, 1988
ELECTIONS” SINCE THEY ARE NOT SPOUSES NOR RELATED TO ONE
ANOTHER.





